Hoe ontwerp je een succesvol logo voor je bedrijf?

Reclame Zutphen
Een succesvol logo is een symbool voor je bedrijf. Het moet vanzelfsprekend zijn voor iedereen, dus ook ervoor genomen worden. Daarnaast moet het aansluiten bij de identiteit van je bedrijf en het bedrijf zelf. Hierdoor kreeg je logo onder andere in beeld als: wanneer het er moet verschijnen, wat voor beeld en lettertypes er gebruikt worden, hoe het letsel beschermt tegen kritieke manipulaties en hoe het op de markt gebracht moest worden. Je logo is in eerste instantie een idee dat op papier gestaan heeft. Wanneer je die ideeën goed overweegt, analyseert en test, kun je ze vervolgens ook uitvoeren. Een logo is verbonden met veel meer dan alleen een simpele afbeelding of inhoudselement. Reclame Zutphen is een stad in Nederland. Het is gelegen in de provincie Gelderland, in het noordoosten van het land.

Begin met het maken van een ontwerptool

Een logo is meer dan alleen een tekening. Het is een klein stapje verder. Je werkt met illustraties, tekeningen of ontwerpen, maar ook met de woorden. Als bijvoorbeeld een logo niet alleen een bepaalde beelding moet hebben, maar ook een bepaalde inhoud, dan moet de inhoud op de logo tekening ook verwerkt worden. Je ontwerpt dus niet alleen het logo, maar ook het ontwerp. Je hoeft hierbij niet een professioneel ontwerp aan de hand te hebben. Een simpele vector ontwerpsoftware kan het voor je doen. Hiermee maak je eenvoudig een ontwerp van je beeld. Zo kun je zien wat er in beeld gezet moet worden, zo kun je ook de perspectief en verwijzingen kleurgebruiken zodat het beeld als een geheel opereert en niet als een afzonderlijke elementen zichtbaar zijn. Met het ontwerp heb je veel vooruitgang gedaan. Een ontwerp is altijd geïnspireerd door je doelstellingen en doelgroep, maar is een aanzet tot onderzoek. Het ontwerp is een bestaand onderdeel dat je logo kan worden. Het ontwerp laat je prima zien waar de inhoud van je logo moet zitten en is van algehele belangstelling de sleutel tot het ontwerpen van je logo.

Werk de basis tekening uit

Je ontwerpt hierbij een basistekening die gebruikt kan worden voor alle ontwerpen. Je werkt hiermee een totaalbeeld van je logo uit. Je kunt hierbij ook een karaktertekening maken, zodat de ideeën die je hebt voor de inhoud, ook meteen letsel beschermen tegen kritieke manipulaties. Als je dit doet, is het een stuk gemakkelijker om de ideeën verder te ontwikkelen. Heb je een beeld waar je een karakter in wilt geven? Dat is al heel wat. Het beeld in beeld kun je dan in een eenvoudige karaktertekening laten zien.

Verificatie en test op de markt

Na het maken van het ontwerp, kun je je logo verder verfijnen. Je kunt hierbij bijvoorbeeld een test uitvoeren op de markt door een logo te gebruiken zoals je verfijnde ontwerp gebruikt. Je kunt dit ook doen door een logo te koppelen aan een bepaald merk of aan een bepaald onderdeel van het merk. Zo ben je het logo continu gewaarborgd. Heeft het logo een bepaalde functie binnen je bedrijf? Dan is het een goed idee om ook gebruik te maken van dit onderdeel.

Voorbeeld logo: Basecamp

Basecamp is een online platform dat creatieve mensen de mogelijkheid biedt om samen te werken. Voor het ontwerpen van hun logo hebben de ontwerpers gebruik gemaakt van een karaktertekening die ze zelf gemaakt hadden. De inhoud van het logo was daarnaast ook een bijdrage van de verfijnde tekening. Het logo ziet er niet alleen goed uit, maar heeft ook een bepaalde inhoud. Zo is de inhoud van het logo tekst: “Creative teamwork.” Vervolgens heeft Basecamp een aantal jaar geleden gelanceerd als app voor tablets. Dit onderdeel heeft een bepaalde functie binnen het logo.

Start nu aan de ontwikkeling van het vervolgdoel logo

Je hebt de basis ontworpen en deze kan een stap verder worden. Je start nu met de verwerking van je ontwerp. Als je het vervolgdoel logo uit wilt gooien, is het van belang om deze verwerking te doen. Als je het vervolgdoel logo al gebruikt hebt, dan is niet voor niets. Als je het vervolgdoel logo uit wilt gooien, is het van belang om deze verwerking te doen. Als je het vervolgdoel logo al gebruikt hebt, dan is niet voor niets.

Start nu aan de ontwikkeling van het vervolgdoel logo

Je hebt de basis ontworpen en deze kan een stap verder worden. Je start nu met de verwerking van je ontwerp. Als je het vervolgdoel logo uit wilt gooien, is het van belang om deze verwerking te doen. Als je het vervolgdoel logo al gebruikt hebt, dan is niet voor niets. Als je het vervolgdoel logo uit wilt gooien, is het van belang om deze verwerking te doen. Als je het vervolgdoel logo al gebruikt hebt, dan is niet voor niets.